Utilization of Digital Literacy in Islamic Religious Education Learning to Improve Students’ Critical Thinking Skills in the 21st Century at Madrasah Ibtidaiyah 1 Pasaman Barat
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Anton, & Trisoni, R. (2022). Konstribusi Keterampilan 4c Terhadap Projek Penguatan Propil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(3), 528–535.
Arikunto, S. (2005). Prosedur Penelitian; Suatu Pendekatan Praktek. Rineka Cipta.
Arnyana, I. B. P. (2021). Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kompetensi 4C Di Era Abad 21. 66(3), 37–39.
Asiyah, M. O., & Jazuli, M. F. (2022). Inovasi Pembelajaran PAI Abad 21. Ta’lim Diniyah: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 2(2), 170–182.
Baedowi, S., & Menarianti, I. (2020). Analisis Literasi Digital Pada Mata Kuliah Pendidikan Agama Islam Kelas Besar Di Universitas PGRI Semarang”. Jurnal Ilmiah Penelitian Teknologi Informasi Dan Komputer, 1(2), 60–68.
Farida, E. (2019). Media Pembelajaran Teknologi Digital Untuk Meningkatan Efektivitas Belajar Siswa Pada Abad-21. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 3(2), 457–476.
Hadiyastama, M. F., Nurwahidin, M., & Yulianti, D. (2022). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pembelajaran Abad 21. Jurnal Pengembangan Profesi Pendidik Indonesia Universitas Lampung, 1(1), 11–18.
Hamdani, T. C. R. U., & Ainiyah, N. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Pelajaran PAI Di SMKN 10 Bandung. AL-AFKAR: Journal for Islamic Studies, 6(3), 611–626.
Harun, S. (2020). Pembelajaran di Era 5.0. 265–276.
Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5.0. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011–3024. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2589
Lestari, V. A., & Iryanti, S. S. (2024). Abad 21 : Strategi Guru dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran PAI melalui Literasi Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 6155–6165.
Lismawati, L., Astutik, A. P., Ramadhan, A. R., Rahmanto, M. A., & Iryanti, S. S. (2023). Deconstruction of AKM Literacy in PAI Lessons on the Learning Performance of MBKM Students. Halaqa: Islamic Education Journal, 7(1), 1–9.
Muflihin, A., & Makshsun, T. (2020). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Literasi Digital Siswa Sebagai Kecakapan Abad 21. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 91–103.
Nasrullah, R. (2017). Materi Pendukung Literasi Digital. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Niu, S. J., Niemi, H., Harju, V., & Pehkonen, L. (2021). Finnish student teachers’ perceptions of their development of 21st-century competencies. Journal of Education for Teaching, International Research and Pedagogy, 47(5), 638–653.
Niyarci, D., & Setiawan, D. (2022). Perkembangan Pendidikan Abad 21 Berdasarkan Teori Ki Hajar Dewantara. Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 2(1), 47–55.
Nugraha, D. (2022). Literasi Digital dan Pembelajaran Sastra Berpaut Literasi Digital di Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 66, 92309244.
Nuzalifa Y. U. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share (Tps) Berbasis Lesson Study Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 4(1), 48– 57.
Rochmatika, I., & Yana, E. (2022). Pengaruh Literasi Digital Dan Gaya Belajar Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMAN 1 Tukdana. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 13(1), 64–71.
Said, S. (2023). Peran Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Di Era Abad 21. Jurnal PenKoMi : Kajian Pendidikan & Ekonomi, 6(2), 194–202.
Sinaga, A. V. (2023). Peranan Teknologi dalam Pembelajaran untuk Membentuk Karakter dan Skill Peserta Didik Abad 21. Journal on Education, 6(1), 2836– 2846.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Tohir, M. (2020). Merdeka Belajar: Kampus Merdeka. OSF Preprints.
Widiyono, A., & Millati, I. (2021). The Role of Educational Technology in the Perspective of Independent Learning in Era 4.0. Journal of Education and Teaching (JET), 2(1), 1–9.
DOI: https://doi.org/10.31869/ruhama.v8i1.6239
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
INDEXED BY :
Pascasarjana UM Sumatera Barat
Jl. Pasir Kandang No.4, Pasie Nan Tigo, Kec. Koto Tangah, Kota Padang, Sumatera Barat 25586.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.